Gyakran előfordul, hogy az adóhatóság vagy a könyvvizsgáló alkalmatlannak ítéli meg cége számviteli rendszerét az adóalap illetve az eszközök, források valósághű bemutatására.
Ez esetben elrendelik a számviteli rendszer teljes felülvizsgálatát, esetleg a kérdéses időszakok újrakönyvelését, szerencsésebb esetben az önellenőrzések szakszerű kimunkálását.
Ebben szívesen segítünk, szakértőink áttekintik a működő rendszert, javaslatokat teszünk és ˝rehabilitáljuk˝ a teljes számviteli és adózási struktúrát.
˝Pályára helyezzük˝ a számvitelt és ezután határozott ideig - igény esetén tovább is -működtetjük. Ezt követően a sikeres folytatás reményében cégének visszaadjuk a feladatot.
A következőkben olyan tényeket és körülményeket írunk le, melyek fennállása esetén Önnek számolnia kell azzal, hogy cége számviteli rendszerével kapcsolatban problémák lesznek (lehetnek).
(i) Szerződés
- kiszervezés esetén cége nem rendelkezik hatályos szerződéssel a számviteli munkák elvégzésére
Kockázati faktor: felelősség, kártérítés hiánya
(ii) Házipénztár
- kiszervezés esetén könyvelője vezeti a házipénztári bizonylatokat. Ön csak utólag, általában év végén szembesül a házipénztár záróegyenlegével, mármint azzal az összeggel, amelynek a kasszában lennie kellene
- a készpénzállomány fizikai megszámlálására szabályszerűen így soha sem kerül sor
- tagi kölcsönök állománya biztosan és egyenletesen növekszik
Kockázati faktor: áfa hiány, fedezetelvonás, sikkasztás, vagyonosodási vizsgálat
(iii) Bank
- kiszervezés esetén könyvelője az ˝adók utalása céljából˝ teljes körű hozzáféréssel rendelkezik cége banki webes felületéhez
Kockázati faktor: ellenőrizhetetlen banki tranzakciók
(iv) Bejövő számlák iktatórendszere
- cégénél a bejövő számlákat nem iktatják. Kiszervezés esetén nincs visszacsatolási rendszer a számvitel és az alapbizonylatok között
Kockázati faktor: a bizonylatok teljeskörűségének hiánya
(v) Elszámolásra kiadott előlegek, bérelőlegek, külföldi kiküldetési ellátmányok
- a kiadott előlegekről, bérelőlegekről nem áll rendelkezésre naprakész folyószámla nyilvántartás
Kockázati faktor: kényszer hitelezés, sikkasztás
(vi) Tárgyi eszközök
- a beruházásként beszerzett tárgyi eszközök aktiválása és az értékcsökkenési leírás elszámolása évente egy alkalommal történik, mégpedig mérlegkészítéskor
Kockázati faktor: hatósági, anyavállalati, pályázati, banki adatszolgáltatás késedelme
(vii) Készletrendszer
- a beszerzések elsődlegesen (devizás, belföldi) az egyes alrendszeri feladásoknál sem értékben sem mennyiségben nem egyeztetettek, ezért a készletcsökkenés elszámolása nem megfelelő
Kockázati faktor: az eredménykimutatás valódisága (anyagköltség, elábé), helyi iparűzési adóalap eltérés
(viii) Ügyfélkapu, NAV-os hozzáférés
- kiszervezés esetén Ön mint cégvezető nem rendelkezik ügyfélkapus regisztrációval, nem fér hozzá cége adóhivatali lekérdezési lehetőségéhez
Kockázati faktor: információ hiány, pl. kézbesítési vélelem beállta
(ix) Adóhivatali felszólítások, mulasztási bírságok
- ha cége ismétlődően kap felszólításokat bevallások, adatszolgáltatások, beszámolók benyújtására
- az adóhivatal fenti kérésének mulasztási bírság kiszabásával nyomatékot is ad
Kockázati faktor: adószám felfüggesztése illetve törlése, input áfa levonás kizárása
(x) Közösségi (EU) termékértékesítés
- a másik tagállamba történő kiszállítást cége jellemzően saját fuvareszközzel végzi, ezek okmányolása hiányos vagy hiányzik
- cégét az adóhatóság gyakran berendeli áfa utólagos ellenőrzésére az EU összesítő nyilatkozat eltérések miatt
Kockázati faktor: áfa hiány, közösségi ügyletek téves minősítése, láncügylet teljesítési,- és/vagy háromszögügylet egyszerűsítési szabály téves alkalmazása
(xi) Harmadik országbeli vevő felé történő szolgáltatásnyújtás
- a vevő adóalanyiságáról és gazdasági célú letelepedettségéről nem állnak rendelkezésre megfelelő információk
Kockázati faktor: áfa hiány
(xii) Riport
- nem kap periodikus (havi, negyedéves) riportot cége árbevétel,- és költségstruktúrájának alakulásáról
- nem kap rendszeres vevő kintlévőség és szállítói kötelezettség kimutatásokat (folyószámla)
Kockázati faktor: téves döntéshozatal, folyószámla diszkrepanciák időbeli kezelésének elmaradása.
Amennyiben a fenti körülmények bármelyikének fennállása kételyt támaszt Önben cége számviteli rendszerének megfelelő működésével szemben, kérjük keressen minket.